På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2012-09-15

Så har ännu en vecka passerat.

Lite grand om turer och TrAppen:

Det har dykt upp några frågetecken kring dom nya turerna (tror att det i först hand gäller förare, men det kan ev även finnas ombordturer som berörs).

Om man börjar före 04.30 så säger vårt avtal att arbetstiden inte får överstiga 6 timmar. Finns det en rast eller annan tjänstgöringsfri tid i turen kan arbetsperioden (turen) alltså bli längre än 6 timmar. Detta är givetvis lite förvillande eftersom våra andra arbetstidsbegränsningar beräknas på arbetsperioden (turens) totala längd.

I samband med överliggningar har vi nu ibland ganska långa turer dag två som slutar först fram på eftermiddagen. Viktigt att tänka på är att man inte börjar för tidigt nästa dag eftersom man har rätt att få kompensation för eventuella timmar som fattades på nattvilan i samband med överliggningen. Vi skall ju ha 11 timmars nattvila, men den kan minskas till 8 timmar vid överliggningar. Men då skall vi kompenseras för det nästa natt. Har man t ex haft en överliggning med 8 timmars nattvila har man nästa natt rätt att vara ledig 11 timmar plus dom 3 timmar som natvvilan vid överliggningen var för kort, alltså 14 timmar. Slutar du t ex klockan 16 dag två på en överliggningstur och bara fått en nattvila på 8 timmar skall du alltså ha 14 timmars vila och kan börja tidigast 08.00. Vi har fått rapporter om att PPL missar detta ibland.  

Ett annat fenomen som kan vara lite förvirrande är att det i TrAppen ibland dyker upp utfyllnadstid. Detta uppstår om man har en obetald rast innan man arbetat 2 timmar, eller om tiden efter en obetald rast är mindre än 2 timmar. Här är det SJ:s avtal som spökar eftersom man där inte kan ha ett arbetspass kortare än 2 timmar (detta beror på kvartstid mm i SJ-avtalet). Uppenbarligen blir det fel när informationen skickas från RPS (vårt schemasystem) till TrAppen. Din korrekta start- och sluttid syns högst upp i TrAppen, har du fått utfyllnadstid i slutet på din tur så kan du bortse från denna. Har du utfyllnadstid mitt i din tur så ligger det troligen en rast inbakad någonstans i den så var observant på detta så du inte missar den.

Senaste nytt kring Driften:

I torsdags hade vi ett möte gällande ett inrangeringsavtal för de medarbetare som väljer att gå över från vår Driftledning till SJ:s Trafikledning. Mötet hölls i en positiv anda och vi hoppas kunna komma med ett besked under kommande veckan vad som kommer att gälla.

Vi har begärt ett möte med företaget så att vi även får klarlagt vad som kommer att gälla för de medarbetare som väljer att stanna kvar i Götalandståg. Förhoppningsvis får vi till detta möte under den kommande veckan.

På måndag håller vi ett informationsmöte för vår medlemmar på Driften för att gå igenom situationen med dom.

Medlemmar som fått anställningar från 1/9:

Till de medlemmar som fått en anställning från 1/9 och som därmed arbetar under Branschavtalet vill bara att ni är uppmärksamma på att ni inte får turer som innehåller överliggningar, turer som är längre än 10 timmar eller som innehåller mer än en rast (finns turer som innehåller 1 obetald och en betald rast, dessa skall ni inte ta). Är ni minsta tveksamma så kontakta oss eller printa ut turen och lägg i ST:s postfack.

Veckan som kommer:

Under den kommande veckan kommer vi på måndag, som nämnt ovan, ha ett informationsmöte för våra medlemmar på driften.

På tisdag har vi ett möte med företaget gällande turer för T13 där vi skall försöka komma överrens om gångtider mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar