På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2012-09-09

MYCKET PÅ GÅNG NU

Den gångna veckan var mycket intensiv för oss inom ST. Dels beror det kanske på att sommaren nu är över och många aktiviteter drar igång, dels på att det är mycket som vår nya arbetsgivare inte fått kontroll på eller som man hanterar på ett sätt som vi inte är vana vid.

Måndag:

Vi träffade fem nyanställda förare och presenterade oss. De närmaste månaderna kommer vi att få ett åttiotal nya kollegor och vi vill givetvis hålla oss framme för att få så många nya medlemmar som möjligt. Här hoppas vi även på er hjälp:

Är du medlem i ST och nöjd med det arbete vi gör så tala om det för dina nya kollegor. Ju fler medlemmar vi blir ju större resurser och bättre möjligheter får vi att påverka!

Tisdag:

Vi hade allmänt informationsmöte med företaget som är tänkt att hållas månadsvis. Meningen är här att företaget skall informera om vad som händer inom företaget och vi från facket och skyddet skall kunna ta upp frågor som vi vill diskutera..

Vid tisdagens möte gick vi bland annat igenom X61 och frågor som rör introduktionen av vårt nya fordon, personalfrågor såsom nyrekrytering, utbildning mm, ekonomi och punktlighet.

Från vår sida tog vi upp frågan kring de många som tidigare haft tidsbegränsade anställningar som från 1/9 fick tillsvidareanställningar men tvingades in på Branschavtalet och därmed fick gå ner i lön och fick andra arbetstidsregler. Vi är givetvis inte överens med företaget i denna fråga och kommer att ta upp den med vår ombudsman på ST för kontrollera om det verkligen är korrekt att göra på detta sättet. 

Vi tog även frågor gällande våra kollegor på driften och den information de fått vilka villkor som gäller i fall de väljer att stanna kvar i Götalandståg, där vi ansåg att företaget gett felaktig information. På denna fråga medgav företaget att man borde varit tydligare med vad som gäller.

Efter informationsmötet deltog vi även i möte med centrala skyddskommitén.

Onsdag: 

I onsdags hade vi kontakter med ST:s medlemstidning Publikt vilket resulterade i en artikel på webben angående de kollegor som nu arbetar med sämre löner och arbetsvillkor.

Våra kollegor på driften hade ett informationsmöte tillsammans med sina blivande kollegor på SJ Trafikledning gällande den framtida driften/trafikledningen. Vi hade tyvärr inte möjlighet att från ST:s sida vara med, men vi hade nära kontakter med våra medlemmar där och det verkar tyvärr som ingen blev mycket klokare efter mötet.

Torsdag: 

I torsdags hade vi ett första möte med företaget gällande T13. Vi gick igenom förutsättningarna, förändringarna jämfört med T12 och kom överrens om en tidsplan.

Det har ju skrivits mycket om kvartstrafiken på Ale-pendeln och trängseln på Göteborg C. Helt klart kommer det att påverka turerna ganska mycket.

Alingsås-pendeln får ny avgångstid från Göteborg vilket gör att det inte går att snabbvända, innebär att det går åt fler fordon och mer personal.

Kungsbacka får bara ett spår på Göteborg C vilket gör att vi kommer att få längre uppehåll i Kungsbacka och där kommer att använda spår 1 och 4.

Nya Ale-pendeln verkar få vettiga vändtider i både Göteborg och Älvängen, men dom nya regionaltågen till Vänersborg får 7-minutersvändningar vilket kanske är i kortaste laget för en Regina.

I övrigt små förändringar i trafiken under T13 jämfört med T12.

Fredag:

I fredags hade vi ett möte med Peo Hallberg som är en av våra turlistekonstruktörer. Anledningen till mötet var de många klagomål som kommit på felaktiga turer och att nycklarna blivit väldigt förändrade jämfört med hur dom såg ut i våras. Gällande turer så skall nu de turer som inte följer avtalet vara rättade. Ett problem är att man använt olika parametrar när man konstruerade turerna och det visar sig att det funnits flera dokument i omlopp när det gäller t ex gångtider, så det är svårt att nu fastslå vad som faktiskt är rätt eller fel. Det kan alltså diffa någon minut hit eller dit på t ex en gångtid mellan två platser beroende på vem som ritade turen.

Vi kommer inte kunna få någon rätsida på detta under T12 så vårt ända råd till er är att göra det som står i er tur och ta den tid på er som ni anser behövs för att kunna utföra ert jobb på ett säkert sätt!

När det gäller nycklarna hävdar Peo att han gjort så gott han kunnat med hänsyn till dom turer vi har nu.
PeO:s råd var att om man inte är nöjd med sin grupp längre kontakta sin turfördelare eller arbetsledare. Eventuellt kan man kanske låta dig gå på "skubben" om det är ett bättre alternativ för dig eller byta ut vissa turer för dig.

Kommande veckan:

På tisdag kommer vi träffa vår ombudsman på ST för att gå igenom lite olika frågor, bl a dom nya anställningarna och förhandlingarna kring ett nytt kollektivavtal.

På torsdag har vi inrangeringsförhandlingar med företaget gällande driften. Denna förhandling handlar om vilka villkor som skall för de kollegor på driften som väljer att gå över till SJ AB när vår egen drift läggs ner 30/9.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar