Vi går in i en lugnare period med det fackliga arbetet. Vi kommer att arbeta lite med höstens turlistor som det är tänkt att vi skall förhandla med företaget den 10/7. I övrigt har vi inga planerade aktiviteter inplanerade under sommaren.
I förra veckan kom man igång med arbetsgrupperna gällande ett nytt centralt avtal igen. Då enades ST och SEKO med arbetsgivarna gällande gemensamma villkor för fjärrtrafiken. Här kommer det i princip bli så att SJ:s nuvarande avtal blir miniminivå. Avtalet får inte användas i upphandlad trafik.
ST har tillsvidare inte fattat något beslut hur man skall ställa sig till SEKOs uppgörelse med Almega som blev följden av SEKOs konflikt. Motståndet är stort på många håll inom ST mot att ge upp 0,15% av årets löneutrymme för att finansiera något som man tror får väldigt begränsad effekt på antalet timanställningar. Vi har begärt av SJ Götalandståg att i-lönerna skall revideras snarast med 1,8% (blir retroaktivt från 1/6). Tarifflönerna blir lite mer komplicerade om de skall revideras med olika belopp beroende på vilket fack man tillhör, så vi måste vänta lite med dessa. Men vår utgångspunkt är att utrymmet även för dessa är 1,8% för våra medlemmar och det blir en retroaktiv höjning från 1/6.
Som ni kan se ovan är nu våra kollegor på Öresundstrafiken överens med Veolia om ett principavtal om hur man skall lösa övertaligheten inom Veolia Öresund.
För vår del kan vi konstatera att vi "tagit lite stryk" medlemsmässigt de senaste månaderna, och att vi får utgår från att detta har med konfliktsituationen på Veolia att göra. När vi drar igång arbetet under hösten är det viktigt att vi reflekterar om vi kunde gjort saker annorlunda. En lärdom är antagligen att vi måste bli bättre på att tala om vad ST står för och bli tydligare med att vi vill vara ett alternativ till hur de traditionella LO-förbunden arbetar.
Vi uppdaterar länklistan kontinuerligt och givetvis även hemsidan om det händer något under sommaren.
Vi vill passa på att önska våra medlemmar och övriga läsare en trevlig sommar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar