Det är ju mellan SEKO och Almega (och indirekt Veolia) det
har varit en konflikt, och det är egentligen inte vår uppgift inom ST att analysera
och kommentera den. Men samtidigt berörs vi direkt och indirekt då vi ju båda har
medlemmar på samma företag. Dessutom har det förekommit mycket diskussioner
kring ST:s agerande i denna fråga.
Vi kan konstatera
att SEKO inte fick gehör för sitt grundkrav om rätt till tillsvidareanställning
efter ett år som timanställd. Istället blev det en överenskommelse om i vissa
fall höjd lön för timanställda, som får betalas av samtliga medlemmar genom att
årets löneökning minskas med 0,15% (ca 50 kronor per månad). Detta oavsett om
man arbetar i ett företag som drabbas av ökade kostnader eller ej.
Det finns inget i
det nya avtalet som begränsar företagens användande av timanställda.
Det har kommit till
en inriktningsförklaring om att den normala anställningsformen inom
spårtrafiken skall vara en tillsvidareanställning på heltid, men denna är inte
bindande på något sätt.
Gällande situationen
på Veolia så finns det inget i överenskommelsen som reglerar hur många
anställda Veolia i slutändan kan komma att säga upp till följd av arbetsbrist.
SEKO fick gehör för
sitt krav om någon form av begränsning av antalet timanställda, men motkravet
är att man bidrar till en kraftig effektivitetshöjning. Detta skall uppnås
genom avvikelser i det lokala kollektivavtalet och inrättandet av en ”superskubb”
där det bl a skall tas hänsyn till ”säsong och daglig produktion”.
ST centralt har ännu inte tagit ställning till om man vill
skriva in förändringarna i det centrala avtalet gällande beräkningen av lön för
timanställda. Förhandlingsdelegationen kommer att gå igenom materialet och även
rådgöra med de olika avdelningarna innan man fattar ett beslut nästa vecka.
ST-avdelningen på
Veolia Öresund skriver på sin hemsida att man för att uppnå den
produktivitetshöjning som SEKO förbundit sig till ”måste göra våld på alla
värden i det lokala avtalet” och att priset kan komma att bli högt. Avdelningen
på Veolia kommer nästa vecka ha flera möten med företaget och ST centralt för
att bestämma sig för hur man skall gå vidare. Ni kan läsa mer om vad ST inom Öresundstrafiken anser här.
Spontant känns det
som ett ganska magert resultat av tre veckors strejk. Vi tycker det är tveksamt
att alla skall avstå 0,15% av löneutrymmet, då det bara är ett fåtal företag
som drabbas av högre kostnader. För alla andra företag blir detta istället en
ren vinst som vi är med och betalar. Situationen på Veolia blev inte löst. Det
är fortfarande oklart hur många som kommer att sägas upp. Begränsningen av del-
och timanställda är villkorad till en effektivitetshöjning som kan innebära
stora inskränkningar av det lokala avtalet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar