VAD HÄNDER NU?
Så är vi tillbaka i vardagen efter en lång helg där mycket känts som ett stort frågetecken efter allt som hände precis innan.
Inget nytt har framkommit under dagen (2/4). Vi har haft kontakter med våra förhandlare på förbundet i Stockholm som har försökt sätta sig in vår situation för att se hur vi skall gå vidare.
I veckan hålls en förhandling angående det centrala avtalet, det vill säga Branschavtalet samt de lönevillkor som skall komma att gälla för 2013. Indirekt kommer frågan om Götalandståg upp då man kommer att kräva tryggare villkor i samband med upphandlingar och verksamhetsövergångar. Idag regleras detta i LAS (Lagen om anställningsskydd) men som alla märkt ger denna ganska dåligt skydd när det kommer till kritan. Nu vill man ha det reglerat i kollektivavtalet istället.
Nästa vecka börjar man även förhandlingarna kring ett nytt lokalt avtal på SJ AB. Det blir i första hand här vi kommer att försöka föra in de frågor som är specifika för vår verksamhet. Det som är viktigast är ju att få till arbetstidsregler som är anpassade till vår trafik.
Enligt den informationen vi fått verkar det som man varit snabba på att anpassa våra turer till SPÅRA. Långa morgonturer har redan dykt upp och kvartstid respektive obetald tid har lagts in i turerna.
Det kommer ut många turer på GAM nu. Om man nu överhuvudtaget funderar på att gama kan det vara värt att tänka på hur mycket betald tid turen verkligen ger innan man tackar ja!
Arbetsgivaren har sammanställt en Frågor & Svar information. Det kan ju vara värt att notera att inget nämns om våra löner. Som det ser ut just nu har SJ bara lovat att skydda oss i ett år. Observera att det nu inte längre är fråga om några "frysta" löner utan ett tillägg till SJ:s löner som arbetsgivaren hävdar att man kan ta bort efter ett år och sen placera oss i SJ:s lönetariffer. Detta är givetvis något vi kommer att ifrågasätta men så ser situationen ut just nu.
Som vi redan nämnt fortsätter vi rent fackligt att arbeta som tidigare. Det betyder att ST Spårtrafik vid Västtågen fortsatt företräder alla medlemmar som arbetar inom det nya affärsområdet Götalandståg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar