På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2013-04-25

NYA, MÄRKLIGA TURER KRING AVTALSFÖRHANDLINGARNA

Vår VD har under kvällen på vårt intranät gått ut med diverse information gällande både vår framtida organisation och hur kollektivavtalsfrågan skall lösas. Återigen agerar man på ett sätt som inte är praxis på svensk arbetsmarknad och man beter sig på ett sätt som bara kommer att spä på motsättningarna mellan företaget och personalen och försvåra möjligheterna att nå fram till en överrenskommelse som långsiskitgt kan ge oss arbetsro och ge oss en möjlighet att börja koncentrera oss på det som borde vara vår huvuduppgift, att ta hand om våra kunder och utveckla regional- och pendeltågstrafiken i västsverige.

Vår ståndpunkt är att förhandlingar bygger på ömsesidigt förtroende och respekt för inblandade parter. Många ideér förs fram och diskuteras under komplicerade förhandlingar som ett nytt kollektivavtal innebär. Vad som sagts och diskuterats behandlar man med försiktighet, och ideér som aldrig realiseras brukar man inte avslöja. Återigen visar vår företagsledning mycket dåligt omdöme när man mitt i ett superkänsligt läge så lättvändigt lämnar ut information som enligt vår bedömning inte är färdigbehandlat. Ni får själva fundera på vad meningen kan vara med att på detta sätt lägga ut ett slutbud, som vi, av olika anledningar inte kunde acceptera?

Vi fick igår ett förslag till nytt avtal från arbesgivaren, som förvisso är en klar förbättring från tidgare förslag, men som ändå inte nådde riktigt fram till det värde vi anser finns i DSB-avtalet. Centralt valde därför vårt förbund att rekomendera oss att säga nej i detta läge. Samtidigt fanns det punkter som man ville att vi skulle få ett bättre underlag från företaget på för att kunna ta ställning till, det gäller t ex kostnaden för att kunna behålla skall skrivningen kring 19/05-regeln och hur mycket förseningsövertid som rapporteras in och vilken besparing företaget i så fall räknar med att kunna göra om man ej ersätter förseningar under 15 minuter.

Skall-skrivningen kring 19/05, övertid från första minuten och våra FP-dagar (118) var de frågor vi inte hittat en lösning på när vi skildes åt igår. Det löneförslag man presenterade hade dessutom inneburit att vi ej hade fått några löneökningar i år, och det kunde vi inte acceptera.

Vår VD vill få det att framstå som om allt i och med detta är "spikat och klart". Så är det givtevis inte. Frågan kommer nu återigen att föras upp på central nivå. Hela spårtrafikbranschen följer nu vad som händer på Götalandståg och vårt förbund har en mycket klar linje i denna frågan: Vi skall inte acceptera att man "dumpar" några avtal. Det centrala avtalet har löpt ut, och förutsättningen för att ett nytt skall kunna tecknas är att frågon om Götalandståg är löst. Tills dess lever samtliga järnvägsföretag i Sverige i ovisshet och osäkerhet.

Vår ambition var att vi skulle fortsätta att förhandla på central nivå för att försöka lösa upp dom sista "knutarna", men uppenbarligen väljer hellre vår VD konfrontationens väg.

Vi avvaktar nu vidare besked om hur man centralt på vårt förbund kommer att gå vidare i frågan och uppdaterar hemsidan så snart vi vet något mer om vad som händer.

1 kommentar: