På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2013-03-10

MÖTE MED TURLISTEPLANERINGEN

Den 7/3 hade vi ett möte med turlisteplaneringen. Det kom mest att handla om turer för förare i Göteborg, då det verkar där vi har fått in mest synpunkter. Men även en del allmänna frågor dök upp:

Många upplever det krångligt att rapportera in fel i turer. Borde inte krävas en hel rapport, utan finnas en enkel blankett eller liknande där man snabbt bara kan fylla i vad man upptäckt.

Vissa nycklar har väldigt mycket tidig tjänst (natt) och borde därför ha 36 timmars veckoarbetstid.  Planeringen har gått igenom samtliga nycklar och hittat 2 för förare i Göteborg där det är aktuellt, men de nycklarna (706&708) har redan en snittarbetstid som ligger under 36 timmar per vecka.

Idag får PPL mycket synpunkter på turer, men det är med sin produktionsledare man skall ta upp diskussioner angående turer som man har synpunkter på i första hand.

Samtliga turer där man skall hämta/lämna vagnar på BT alternativt Sävenäs Väster är nu ritade så att det finns tid att ta sig till vilket som. Allt är inbakat i en gemensam disp. tid eftersom gångtiden blir olika beroende på vart man skall men totalt finns det tillräckligt med tid enligt planeringen. På vissa turer har man också lagt till extra tid för att växla ner till Centralen då det varit problem med tåg som blivit försenade.

Rent allmänt förekommer många väldigt tidiga turer i Göteborg, främst beroende på de långa klargöringstiderna på X61. Detta är inte bra ur arbetsmiljösynpunkt då det sliter på kroppen att börja redan vid 03 och dessutom ställer det till problem för många att ta sig till jobbet. Vi har föreslagit att man borde införa ett par rena natturer istället då vi tror att det skulle fungera bättre.

Det är inte angivet i turerna att rum ingår på vissa natturer (bland annat till Åmål och Vänersborg). Detta skall man rätta till.

Vi kommer att köra färre låsta vagnar i pendlarna. Finns det ombordpersonal med kommer vagnarna i fortsättningen också vara öppna.

Vi har hittat några turer som inte fullt ut följer avtalet, men skall vi gå in och ändra dem nu kommer det att påverka flera andra turer, vilket gör att vi avvaktar med det tillsvidare.

I övrigt fick vi information om att vi i sommar bara kommer köra X61 på Alingsås. X31 försvinner 30/6, vilket också gör att överliggningarna i Uddevalla för göteborgsförare till viss del försvinner. Inget klart hur dom nya turerna kommer att se ut.

I övrigt diskuterade vi hur turerna skulle kunna ritas ännu tydligare så man bättre ser i TrAppen vad man förväntas göra.

FÖRHANDLING

Den 5/3 hade vi en förhandling gällande nytt kollektivavtal igen. Fortfarande inget klart, men vi jobbar intensivt för att lösa de punkter där vi fortfarande är oeniga. Nästa förhandling är den 15/3.

INFORMATIONSMÖTE NYA TÅGVÄRDAR

Den 8/3 höll vi facklig information för nya tågvärdar.

VECKAN SOM KOMMER:

Vi skall försöka planera in en facklig information för nya förare som börjar den 11/3.
Förhandling om det nya kollektivavtalet den 15/3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar