På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2014-12-02

Just nu är vi inne i en intensiv fas med att diskutera och förhandla de turer och scheman som skall gälla inför nästa år (T15). Företaget skickar ut sina förslag som sedan granskas av våra turlisteombud och övriga förtroendevalda. Därefter träffar vi i regel företaget och kommer med synpunkter och försöker komma överens om ändringar mm. Då det fortfarande saknas systemstöd för att kontrollera att turerna är riktiga både vad gäller att de är ritade enligt avtalet samt att alla moment mm finns med blir det i praktiken så att även många fel upptäcks av oss, trots att det inte primärt är vårt jobb att kvalitetsgranska turerna. När vi anser att vi nått så långt vi kan när det gäller att få gehör för våra synpunkter och liknande träffar vi företaget för en formell förhandling där turlistor och scheman "spikas". Det finns alltid väldigt många synpunkter och önskemål när det gäller hur våra turer och scheman skall se ut, och det är omöjligt att göra alla till lags. Vad vi från ST Västtågen noggrant bevakar är att vi så långt som möjligt faktiskt följder det avtal som gäller. Ibland kan man tycka att det är onödigt byråkratiskt och att man kan "se genom fingrarna" här och var när man kortsiktigt tycker att det finns något för oss att vinna genom att göra ett avsteg, men långsiktigt är det viktigt att vi inte "urvattnar" värdena i våra avtal, då det kan vändas emot oss vid senare förhandlingar. Det innebär ibland att det uppstår svåra avvägningar att göra. Vår 19/05-regel som vi fick slåss för så hårt innebär till exempel att det i vissa fall blir svårt att helt undvika snabba dygnsändringar där man får gå från sen till tidig tjänst för att kunna sluta senast 19 dag före fridag. Att göra riktade grupper mot sen eller tidig tjänst är ett annat exempel där denna regel ställer till problem, och vi därför ibland måste begränsa eller säga nej till den typen av scheman.

Det mesta av arbetet är nu klart, men det återstår fortfarande en del finslipning av de scheman som skall gälla för ombordpersonalen. Alla underlag mm skall vara klart till fredag eftermiddag (5/12) och kommer då att finnas tillgängligt på intranätet. Sedan har man drygt en vecka på sig att fundera, Måndagen den 15/12 klockan 12.00 skall ansökningsblanketten vara inlämnad till planeringen. Inplaceringarna görs sedan efterföljande tisdag och onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar