På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2013-07-19

Sommarstiltje

Det händer inte så mycket på den fackliga fronten just nu. Nedan sammanfattar vi de senaste veckornas frågor:

Frågan om reservtjänster dök ju upp för ett tag sedan i samband med ett veckobrev. Vi har träffat företaget och diskuterat frågan, men de ville inte "backa" i sin uppfattning utan hänvisade bland annat till någon praxis man har tillämpat på SJ. Vår uppfattning är ju som vi tidigare sagt att det inte finns något stöd för detta i Götalandstågs avtal, utan att en reservtjänst skall hanteras som vilken tur som helst. Vill företaget ändra start eller sluttid får man kontakta den berörde och försöka hitta en lösning. Har man redan kommit till jobbet och börjat sin tjänst får sluttiden inte ändras utan godkännande av dig. Vi kommer att ha ett mer formellt möte om både när och hur turer får ändras med företaget i slutet av augusti.

Vi har haft ett möte med företaget gällande höstens turer. Företaget ville att alla skulle gå på "skubben" året ut, vilket vi var emot. På mötet blev det bestämt att vi från den 1/10 går på våra grupper igen, men eftersom många turer är nya kan grupperna komma att se ganska annorlunda ut.

Höstturerna börjar gälla 19/8. Dessa turer uppfyller i stort arbetstidsreglerna i vårt nya avtal, men inte beräkningen av arbetstid. Det förekommer alltså kvartstid och obetald på hemmastation på dessa. Detta var något vi var emot, men företaget hävdar att dom har rätt till det enligt den överenskommelse som gjordes i samband med det nya avtalet. Vi fick dock till en överenskommelse om att obetalda uppehåll på hemmastation fylls igen på fredags- och lördagskvällar om de överstiger en timma. Från 1/10 kommer nya turer som helt skall uppfylla vårt nya avtal.

Några stora förändringar av trafiken sker inte i höst.

Kungsbackapendlarna börjar vända "normalt" igen, det vill säga att man vänder på fem minuter i Kungsbacka och står över tid i Göteborg. Ombyggnaden av spår 15 och 16 på Göteborg central skall vara klar i början på augusti.

Trafiken på Åmål får ett nytt upplägg. Vi kommer att köra ett nytt tåg, direkt till Åmål varje eftermiddag, så det blir nu en riktigt överliggning i stället. Det är inte klart med var vi skall sova i Åmål, detta är en fråga som skyddet får komma överens om med företaget.

I Vänersborg är sjuminutersvändningarna redan nu borta, och så blir det även i höst. Det innebär att det kan bli fler raster där. Eftersom det är trångt på Vänersborg C måste man i vissa fall köra undan tåg som tjänstetåg till Öxnered. Vissa tåg går också bara till/från Öxnered och resenärerna får åka med Uddevalla-Herrljungatågen till/från Vänersborg.

Arbetet med turerna inför 2014 kommer att dras igång ganska snart efter sommaren. Som ett första steg kommer det att göras en tidsstudie över klargöringen av X61 för att se om det även nu när dom flesta fått en viss erfarenhet behövs 42 minuter.

Gällande nya löner så skall alla på julilönen få den nya, korrekta Götalandstågslönen (2012 års lön). En del (gäller förare som var med vid övergången från DSB Väst ) har under en period förlorat på att gå på "DSB-lön", då man enligt Branschavtalet och SPÅRA SJ nådde slutlön efter 2 år, medans det enligt DSB-lönen krävdes 3 år. Vi har diskuterat denna fråga med företaget och dom hävdar att man kommer tillämpa DSB-villkoren eftersom det blev bestämt att det nya avtalet skall gälla retroaktivt från 1/4. Har man gått på DSB-lön flyttas man alltså upp efter tre år.

Vi har inga nya möten med företaget inplanerade förrän i slutet av augusti, men dyker det upp nya frågor under tiden så uppdaterar vi givetvis hemsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar