På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2014-06-09

Konflikten inom Spårtrafiken

Det förekommer mycket diskussioner i sociala media och skrivs en del i tidningarna om den pågående konflikten och det kan vara på sin plats att försöka reda ut begreppen lite grand.

För det första vill vi än en gång påpeka att det i sakfrågan inte finns någon motsättning mellan ST och SEKO. Anställningsförhållandena inom Spårtrafiken måste skyddas bättre. I samband med att man förra året skrev ett nytt branschavtal tillsatte man också arbetsgrupper där man skulle arbeta med ett nytt avtal. Det första området man tog tag i var arbetstidsreglerna. Tanken var att man därefter skulle ta tag i övriga delar som avtalet består av, bland annat reglerna för anställning. Veolias utspel gjorde att plötsligt frågan om anställningsförhållanden blev "glödhet" men ST anser inte att man kan lösa en så komplicerad fråga på någon vecka och under ett konflikthot. Risken är att det blir en dålig kompromisslösning istället för en väl genomtänkt helhetslösning. ST valde därför efter samråd med de olika avdelningarna att inte säga upp det centrala avtalet. Styrelsen inom ST Västtågen stöder detta beslut. Så gör även STs avdelning vid Öresundstrafiken, vars medlemmar är dom som just nu riskerar mest. Läs gärna mer om hur ST vid Öresundstrafiken ser på situationen här.

I media förekommer uppgifter om att Veolia vill säga upp 250 personer och återanställa flertalet på deltid. Så såg det mycket riktigt ut i det första varslet, men innan konflikten bröt ut hade man kommit långt i förhandlingarna och minskat den summan rejält. Det handlade då om ett femtiotal personer (vilket är illa nog), men man hade då inte gått in i några slutgiltiga förhandlingar gällande till exempel scheman och grupper. ST vid Öresundstrafiken anser att man troligtvis hade kunna få ner siffran än mer om facken tillsammans med företaget hade ansträngt sig för att hitta "smarta" lösningar i schemaläggningen som kunde gynnat både medlemmarna och arbetsgivaren. ST vid Öresundstrafiken har dock inte varit beredda på att försämra det lokala avtalet, vilket har antytts här och var. Däremot kunde man eventuellt tänka sig att göra undantag i vissa fall gällande specifika schemagrupper och under en tidsbegränsad period, vilket i sig är ganska vanligt när man arbetar med scheman och turer inom vår verksamhet. Så långt hann man dock inte i förhandlingarna innan SEKO drog sig ur och istället begärde en central förhandling. Denna förhandling (lokal på Veolia för STs del, och centralt i Stockholm för SEKOs del) är ännu inte avslutad, men det är inte den som konflikten handlar om.

Förra årets skrevs ett treårsavtal, med ett antal uppsägningsmöjligheter om man inte ansåg att arbetet som bedrivs i arbetsgrupperna gällande ett nytt centralt avtal gav tillräckligt resultat. Denna möjlighet valde SEKO att använda sig av genom att hävda att man inte nått resultat när det gäller anställningsförhållandena. I helgen kunde vi läsa att SEKO backat i sina krav, och såvitt vi förstår är det ända yrkandet man nu har kvar att man skall vara garanterad en tillsvidareanställning om man varit timanställd under minst ett år.

I media pratas det också mycket om att SEKO har krävt ett tak på hur många produktionstimmar Veolia Öresund får använda sig av timanställda. Det är ett krav som hör samman med förhandlingarna på Veolia, och alltså inte är något SEKO kan eller får föra in i de centrala förhandlingarna gällande ett nytt branschavtal, alltså det som konflikten handlar om. Här finns en stor skillnad gentemot förra året när Götalandstågsfrågan var aktuell. Då var avtalet uppsagt förbehållslöst och frågan om en lösning för Götalandståg fanns med som ett yrkande i de centrala förhandlingarna, och var ett krav från både SEKOs och STs sida för att man skulle skriva under ett nytt avtal, vilket medlarna hade att hantera. Givetvis finns det en direkt koppling mellan att SEKO valde att säga upp avtalet nu och situationen på Veolia (bland annat är det ju bara där man varslat så här långt), men i sak är det två helt skilda frågor. När nu medlare kopplas in kommer man inte att beröra situationen på Veolia, eftersom medlarna inte har mandat att hantera den biten.

Utifrån de krav som SEKO informerade om i söndags och som man sa sig var beredda att avbryta strejken för om man fick igenom finns det enligt vår bedömning inte längre några krav som skulle skydda mot uppsägningar på Veolia eller hindra företaget att omvandla heltidstjänster till deltidstjänster, annat än indirekt genom en begränsning på hur mycket man kan använda timanställda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar