AVTALSFÖRHANDLINGARNA
Som ni säkert känner
till pågår förhandlingar kring ett nytt kollektivavtal vid SJ Götalandståg.
Vi får många frågor
om vad som händer, vad vi tror resultatet kommer att bli och vad som sker om vi
inte kommer överrens.
Vi eftersträvar
givetvis att vara så öppna som möjligt med information, men samtidigt är det
väldigt känsligt hur information hanteras i sådana här situationer. I den fasen
som vi nu befinner oss måste vi som förhandlingspart vara försiktiga med hur vi
hanterar vad som tas upp på våra möten och vilka frågor vi diskuterar för att
inte försvåra arbetet med att nå en uppgörelse.
Rent allmänt kan vi
dock säga att vi anser att utgångspunkten skall vara vårt befintliga avtal, det
vill säga det avtal som tecknades med DSB Väst, eftersom det är det avtalet som
dom flesta av oss en gång tog ställning till när vi valde att börja arbeta i
den trafiken vi nu hanterar. Arbetsgivaren har dock valt att utgå från
Branschavtalet inom Spårtrafik, vilket gör att vi i stort sett måste starta
från ”ruta ett”. Som ni säkert förstår innebär det en enorm utmaning när vi har
så totalt olika utgångspunkter i våra förhandlingar.
Förhandlingarna rör
också flera olika aspekter av avtalet. Vi måste dels komma fram till ett nytt
avtal som gäller t ex arbetstider och allmänna villkor. Dessa skall tillämpas
för alla. Just nu har vi ju som ni säkert känner till olika arbetstidsregler
beroende på när vi blev anställda i företaget, vilket givetvis blir ohållbart i
längden. Om/när vi når en uppgörelse om detta skall det sedan göras en sk
inrangering i det nya avtalet för dom som omfattas av det gamla, det vill säga
dom som gick över enligt LAS 6b. Vid denna inrangering tar man ställning till
hur man skall hantera eventuella personliga förmåner man haft tidigare men som
inte finns med i det nya avtalet. Slutligen skall lönenivåer sättas, och även
här har man att ta ställning till eventuella övergångsregler för dom som varit
anställda av DSB Väst tidigare. Det är alltså på väldigt många områden vi måste
komma överrens och det är otroligt komplexa frågeställningar, där olika grupper
ibland ställs mot varandra, vi måste ta ställning till.
Inom ST Västtågen är
det Bengt-Åke Nyman och Johnny Holmgren som deltar i förhandlingarna
tillsammans med vår ombudsman från ST i Göteborg. Vår styrelse är involverad
och får ge sin syn på hur vi skall hantera de frågor som dyker upp. Eftersom vi
nu går in i en ganska intensiv fas och det kan vara svårt att med kort varsel
samla hela styrelsen har vi bildat en förhandlingsgrupp, där förutom Bengt-Åke
och Johnny även ingår Berndt Bolms och Johannes Vidén.
Vi kan just nu inte säga
vad som kommer att hända om vi inte kommer överrens i tid. Det beror mycket på
hur arbetsgivaren väljer att agera. Det kommer dessutom snart att inledas
centrala förhandlingar också eftersom även Branschavtalet går ut och det är svårt
för oss att bedöma hur man väljer att agera centralt, från såväl
arbetsgivarsidan som ST. Vi får helt enkel avvakta och se. Tillsvidare
fortsätter förhandlingarna under åtminstone februari och mars.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar