På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2013-01-31


AVTALSFÖRHANDLINGARNA

Som ni säkert känner till pågår förhandlingar kring ett nytt kollektivavtal vid SJ Götalandståg.

Vi får många frågor om vad som händer, vad vi tror resultatet kommer att bli och vad som sker om vi inte kommer överrens.

Vi eftersträvar givetvis att vara så öppna som möjligt med information, men samtidigt är det väldigt känsligt hur information hanteras i sådana här situationer. I den fasen som vi nu befinner oss måste vi som förhandlingspart vara försiktiga med hur vi hanterar vad som tas upp på våra möten och vilka frågor vi diskuterar för att inte försvåra arbetet med att nå en uppgörelse.

Rent allmänt kan vi dock säga att vi anser att utgångspunkten skall vara vårt befintliga avtal, det vill säga det avtal som tecknades med DSB Väst, eftersom det är det avtalet som dom flesta av oss en gång tog ställning till när vi valde att börja arbeta i den trafiken vi nu hanterar. Arbetsgivaren har dock valt att utgå från Branschavtalet inom Spårtrafik, vilket gör att vi i stort sett måste starta från ”ruta ett”. Som ni säkert förstår innebär det en enorm utmaning när vi har så totalt olika utgångspunkter i våra förhandlingar.

Förhandlingarna rör också flera olika aspekter av avtalet. Vi måste dels komma fram till ett nytt avtal som gäller t ex arbetstider och allmänna villkor. Dessa skall tillämpas för alla. Just nu har vi ju som ni säkert känner till olika arbetstidsregler beroende på när vi blev anställda i företaget, vilket givetvis blir ohållbart i längden. Om/när vi når en uppgörelse om detta skall det sedan göras en sk inrangering i det nya avtalet för dom som omfattas av det gamla, det vill säga dom som gick över enligt LAS 6b. Vid denna inrangering tar man ställning till hur man skall hantera eventuella personliga förmåner man haft tidigare men som inte finns med i det nya avtalet. Slutligen skall lönenivåer sättas, och även här har man att ta ställning till eventuella övergångsregler för dom som varit anställda av DSB Väst tidigare. Det är alltså på väldigt många områden vi måste komma överrens och det är otroligt komplexa frågeställningar, där olika grupper ibland ställs mot varandra, vi måste ta ställning till.

Inom ST Västtågen är det Bengt-Åke Nyman och Johnny Holmgren som deltar i förhandlingarna tillsammans med vår ombudsman från ST i Göteborg. Vår styrelse är involverad och får ge sin syn på hur vi skall hantera de frågor som dyker upp. Eftersom vi nu går in i en ganska intensiv fas och det kan vara svårt att med kort varsel samla hela styrelsen har vi bildat en förhandlingsgrupp, där förutom Bengt-Åke och Johnny även ingår Berndt Bolms och Johannes Vidén.

Vi kan just nu inte säga vad som kommer att hända om vi inte kommer överrens i tid. Det beror mycket på hur arbetsgivaren väljer att agera. Det kommer dessutom snart att inledas centrala förhandlingar också eftersom även Branschavtalet går ut och det är svårt för oss att bedöma hur man väljer att agera centralt, från såväl arbetsgivarsidan som ST. Vi får helt enkel avvakta och se. Tillsvidare fortsätter förhandlingarna under åtminstone februari och mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar