Så är T13 här
Så var det dags för ett nytt år inom järnvägen igen, nämligen T13. Som vanligt passar man på att riva upp alla tidtabeller och införa en massa nyheter precis den tid på året då utmaningarna är som störst inom järnvägen, det vill säga vädret visar sig från sin sämsta sidan och julruschen är i antågande.
Det har väl gått så där enligt vad vi hört. I söndags invigde vi vår nya pendellinje till Älvängen, och bortsett från att det var lite ovant med nya tåg, som dessutom plötsligt skulle gå i mult, så flöt det på ganska bra, men redan i måndags morse, när den stora tillströmningen av resenärer skulle ske, ville en balis vid den nya stationen i Gamlestan inte prata med vår ATC och vi fick vårt första stopp. Sedan har det fortsatt med smärre stopp och störningar runt om i vårt linjenät, men det mesta har tydligen legat utanför vår kontroll.
Eftersom alla tjänster (turer) är helt nya är det viktigt att vi får information om ni hittar konstigheter i era tjänster. Det kan vara raster som inte stämmer, att det inte finns tid i turen för moment som behöver göras mm. Vi kommer att ha ett första uppföljningsmöte med företaget på måndag, den 17/12 och är tacksamma för så mycket feedback som möjligt. Vad vi har förstått så ställer problem med alla olika fordonstyper och avtal till med problem för personalplaneringen, vilket gör att dom måste "klippa och klistra" i turerna för att kunna bemanna på rätt sätt. Därför är det extra viktigt att ni är observant på att turerna är korrekta utifrån våra avtal.
Förra veckan hände inte så mycket. Vi var kallade till ett möte med företaget gällande inlåning av förare från SJ, som istället kom att handla om nya arbetsrutiner får biljettviseringen på X61. Det visade sig att behovet av att låna in förare antagligen inte var så stort som man trott. Däremot hade man för avsikt att införa "ambulerande" försäljning och visering på X61:an, det vill säga att tågvärdarna skall gå runt i tåget istället för att hålla till vid försäljningsstället. Vi klargjorde genast att vi inte accepterade detta utan att frågan först har förhandlats på ett korrekt sätt. Vi vill ha ett riktigt underlag för att kunna bedöma om detta kan göras på ett säkert sätt och hur det kan komma att påverka arbetsmiljön för övrigt. Vi förväntar oss nu att företaget kallar oss till en förhandling om hur man skall lösa arbetet ombord på X61. Vår grundinställning är dock att basen skall vara ett väl fungerande biljettförsäljingsställe. Att ständigt gå runt i våra pendeltåg med alla stopp som innebär ständiga pådrag och inbromsningar tror vi inte är bra i längden för den fysiska hälsan. Vi återkommer i frågan, men hör gärna av er om vad ni själva tycker och hur ni upplever arbetet ombord på X61:an så här långt.
Vi hann även med hålla information för ytterligare några nyanställda förare och styrelsen träffades för att gå igenom en del material gällande förhandlingarna kring ett nytt kollektivavtal.
På fredag (14/12) är vi kallade till Stockholm för en ny förhandling gällande nytt kollektivavtal. Vi förväntar oss inte att något konkret kommer att hända på detta möte. Vi har så här långt bara fått ett "grovt" utkast till nytt avtal från företaget och det finns många detaljer som måste klargöras innan vi kan gå in i regelrätta förhandlingar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar