På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2012-11-26

ST-medlem i Västnytt

Västnytt uppmärksammade i veckan det faktum att SJ ägnar sig åt "lönedumpning" inom Götalandståg. Man drog tyvärr vissa paralleller till vad som hände inom SAS, vilket kanske inte var helt lyckat eftersom det handlar om två ganska olika situationer. Från ST:s sida var vi inblandade så till vida att en reporter tog kontakt med oss och vi förmedlade sedan kontakten med Tony Cederholm som är medlem i ST och var villig att ställa upp i inslaget. Ni kan se inslaget här!

Allmänt informationsmöte med företaget

I tisdags (den 20/11) hade vi ett allmänt informationsmöte med företaget. Då berättade man från företagets sida om den ekonomiska utvecklingen, som i stort följer den budget man lade i samband med att man tog över trafiken samt punktligheten, som är förhållandevis bra men att vi ställt in lite för mycket tåg.

På mötet gick vi även igenom aktuell personalsituation, kommande rekryteringar, utbildningsinsatser mm.
En punkt som togs upp och där vi inte är överrens med företaget gäller våra lokaler i Göteborg (bland annat omklädningsrum  i Göteborg för nyanställda). Vi anser att inte företaget har lagt ner tillräckligt med resurser för att säkerställa att allt skall fungera när så många fler skall utnyttja lokalerna, det gäller allt från datorer, toaletter, omklädning, förvaring mm. Många saknar också någonstans att kunna koppla av under sin rast. Plats verkar finnas i VGJ-huset (där SJ AB håller till) men uppenbarligen vill man inte ha oss där.

Givetvis berördes också VD-bytet, där Lena Källström nu går in som tillförordnad VD.

Möten om turer och nycklar (scheman)

Vi har haft två möten med företaget gällande turer (i måndags- och fredags). Som vanligt har allt blivit klart i sista stund och det har kommit många sena ändringar så vi har jobbat under stor tidspress. Vi har bara i stora drag hunnit titta på turer och gruppscheman (nycklar). På ytterstationerna har det nog fungerat ganska bra, där har våra turlisteombud haft tid att titta på förslagen och ge förslag på förbättringar. Men i Göteborg blev materialet klart alldeles för sent för att vi skulle ha tid att gå in något djupare på det.

Vi har reagerat på är att man i vissa fall skall jobba både sex och ibland sju dagar i sträck. Detta är något vi anmärkt på, men det är tyvärr inte emot några regler så vi har inte så mycket att komma med när arbetsgivaren inte vill lyssna på oss. Vi lyckades få till ändringar i några fall, men inte i alla. I övrigt hann vi med att göra lite småförändringar, men vi hade gärna sett att vi haft mer tid för att gå igenom materialet.

Det har uppstått en tolkningstvist när det gäller pausbegreppet huruvida gångtid skall ingå eller ej när det gäller arbetsfritt uppehåll. Nu står det bara att vi har rätt till 10 minuters tjänstgöringsfri tid med tillgång till pausutrymme. Eftersom vi nu har 20 minutersvändningar i Kungsbacka ligger oftast pauserna där under högtrafik och det kan eventuellt bli lite snålt med tid om man blir sen. Fördelen är dock att man följer sitt omlopp så det har troligen både för och nackdelar beroende på hur regeln skall tolkas. Vi kommer bara ha tillgång till en gemensam pauslokal i Kungsbacka (delar med bussförarna) så dom flesta vill nog helst inte ha raster eller längre uppehåll där.

I övrigt har vi skickat ut information via mail gällande gruppsökningen inför T13 och kommer även att anslå information på våra anslagstavlor. Du kan även se denna information här.

Facklig information för nyanställda

I fredags höll vi dessutom facklig information för fyra nya lokförare som precis börjat hos oss.

Kommande vecka

I veckan som kommer har vi styrelsemöte på onsdag och dessutom kommer vi att hålla information för ytterligare åtta nya förare som börjar hos oss denna veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar