Den 8/10 hade vi ett månatligt avstämningsmöte med företaget:
Företaget gick bland annat igenom det ekonomiska utfallet så här lång sen man tog över trafiken, hur de pågående rekryteringarna fortlöper, hur arbetsuppgifterna mellan produktionsledarna skall fördelas mm.
Andra frågor som diskuterades:
X61, nu godkänd för kommersiell trafik.
Handdatorer, fattas fortfarande många och man sätter nu in kontroller för att försöka komma tillrätta med detta.
Bildskärmar skall sättas upp på samtliga åkstationer som visar såväl företagsinformation som tåglägen.
Man arbetar för att vi skall kunna börja använda Tydal för att söka ledigt och att timanställda skall kan börja använda Netvik.
Det börjar bli trångt i Göteborg, och företaget har tänkt att hyra en lokal för att få plats med fler omklädningsskåp. Vi ifrågasatte hur detta rent praktiskt skall fungera med gångtider mm. Företaget verkade inte ha tänkt på detta och föreslog en särskild förhandling kring denna fråga.
Efter avstämningsmötet hölls ett centralt skyddskommité möte där representant från ST deltog.
Den 9/10 hade vi ett heldagsmöte gällande turer för T13:
Eftersom omloppsplanerna för pendlarna fortfarande inte vara klara blev det ganska begränsat med utkast vad gäller turer för i första hand förare i Göteborg.
Vi har dock enats om följande inriktning:
Någon/några överliggningar på samtliga åkstationer för att få att lättare kunna vända från sen till tidig tjänst.
För Göteborgs del (förare) blir det förhållandevis många överliggningar pga att X31:orna kommer att gå en hel del på Bohusbanan och dessa kan ju bara köras av förare i G.
Försöka rita turerna så man inte börjar för tidigt dag före eller slutar för sent dag efter överliggning.
Alla åkstationer skall även åka lite pendel då och då (gäller både förare och ombord) för att dels avlasta Göteborg lite och dels för att upprätthålla kompetensen.
På rena pendelturer skall man försöka se till så att man byter linje under dagen.
Rent avtalsmässigt ritas turerna utifrån DSB-avtalet. Arbetsperioden kan vara max 13 timmar på ytterstationerna och 11 timmar i Göteborg, men en nattbegrsänsning på 9 timmar om man jobbar efter 01.30. Man kan ha två raster under en tur, men bara en får vara obetald. I övrigt gäller reglerna enligt avtalet för t ex tidig tjänst. Går man på Branschavtalet är det dock reglerna som gäller precis som nu.
I slutet av nästa vecka räknar företaget med att det skall finna förslag till turer som vi då kommer att skicka t till våra turlisteombud för granskning.
För övrigt är det ganska lugnt på den fackliga fronten under denna veckan. Inga möten är inplanerade.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar