På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2012-08-30

MÖTE MED VÄSTTRAFIK

Vi var idag tillsammans med "Skyddet" inbjudna till Västtrafik för att få information om bl a alla turerna kring Ale-pendeln som det skrivits om den senaste tiden.

Vi fick träffa Västtrafiks VD Lars Backström och Jarl Samuelsson som är ansvarig för den upphandlade spårtrafiken inom Västtrafik.

Dom berättade om bakgrunden till beslutet om att redan från början köra kvartstrafik på Ale-pendeln, om förvåningen när Trafikverket plötsligt i Tågplanen för 2013 hade strukit dom och om deras senaste möten med Trafikverket där man säger att dom kommer att kunna köras men att vissa andra förändringar i så fall måste till.

I stora drag gäller detta inför T13:

Västtrafik har ansökt om 140 nya tåglägen per dag (vardagar) jämfört med idag.
Ale-pendeln körs med kvartstrafik under högtrafik, övrig tid halvtimmestrafik.
Nya regionaltåg till Vänersborg körs en gång i timmen, och varje halvtimme under högtrafik.
11 nya X61:or skall vara på plats tills i december, sedan tillkommer ytterligare 11 under 2013, totalt kommer det alltså bli 22 stycken (lika många som vi har X11:or idag).
5 nya Reginor levereras under 2013.
Bortsett från Ale-pendeln och nya regionaltåg till Vänersborg blir det ganska små förändringar på övriga linjer.

För att all den nya trafiken skall få på plats på Göteborg C måste t ex tågen vända snabbare. Det kan innebära att vi får stå över tåg i Kungsbacka istället för på centralen (använda spår 1 och 4 i Kungsbacka). Vi kommer inte heller få tillåtelse att koppla till eller från vagnar på centralen under högtrafik vilket innebär att vi i vissa fall kommer att köra längre tåg än nödvändigt. När det gäller bristen på uppställningsspår så arbetare Trafikverket vidare på detta. Det kan bli så att vissa tåg ställs upp på Sävenäs Rangerbangård, men även andra stationer kan komma i fråga.

Givetvis är det positivt att vi får ny trafik och därmed fler arbetstillfällen men det finns fortfarande mycket oklart i planeringen vilket kan innebära att vi återigen hamnar i ett läge där omlopp, turer mm kommer att vara färdiga väldigt sent inför trafikstarten med alla problem det medför.

Vi fick även tillfälle att framföra våra synpunkter om hur vi tycker det fungerar. Vi påpekade då bland annat det stora problemen med fel på fordon som inte åtgärdas tillräckligt snabbt och framförde även våra farhågor att "nedläggningen" av vår drift kan komma att påverka trafiken negativt. När det gällde fordonsskador och fordonsbrist sade sig man på Västtrafik inte vara medvetna om hur det ser ut. När det gällde driften noterade man vad vi sa men man ansåg sig inte kunna ha någon uppfattning om detta då det är en fråga för SJ och SJ Götalandståg i första hand.

I det stora hela kändes det som ett bra möte där alla parter fick möjlighet att ventilera just sina synpunkter. Nu får vi bara hoppas att det leder till något positivt och konstruktivt.

PS För er som är intresserade av hur våra nya X61:or ser ut inuti så finns det några bilder här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar