MBL-INFORMATION GÄLLANDE DRIFTLEDNINGEN VID GÖTALANDSTÅG
Vi har idag (15/8) fått information från företaget att man avser att avveckla Driftledningen vid Götalandståg. Man skall istället att köpa denna tjänst från SJ AB. De som idag arbetar på Driftledningen kommer att erbjudas att gå över till SJ:s Trafikledning enligt LAS-reglerna vid verksamhetsövergång (LAS 6b) enligt det förslag man presenterat.
SJ AB har visat preliminära siffror på hur många medarbetare man uppskattar kommer att behövas för att klara en sammanslagen driftledning/trafikledning och utifrån dessa uppskattar vi att det totalt handlar om en besparing på 6-8 tjänster som man tror sig kunna uppnå. Det kan alltså finnas en risk för att det kan uppstå en övertalighetssituation vid SJ:s Trafikledning om förslaget genomförs.
Om man väljer att gå över enligt LAS 6b är man garanterad sina personliga förmåner under längst ett år, om inte ett speciellt inrangeringsavtal är klart innan dess. SJ AB är bundet av ett kollektivavtal (Spåra) och det är detta man i så fall kommer att inrangeras i. Hur man i så fall kommer att hantera de skillnader som idag finns mellan de båda bolagen har vi inte fått någon information om.
Enligt den information vi fått så avser man att integrera trafikledningen av de båda verksamheterna. Det kommer alltså inte att finnas en särskild trafikledning för just Götalandståg. Medarbetarna på den "nya" trafikledningen kommer att hantera såväl SJ AB:s trafik som SJ Götalandstågs trafik.
Vi tycker från ST:s sida att det är ett ganska bristfälligt material man redovisat och att någon egentlig utvärdering om hur man bäst skall bedriva driftledningen inte gjorts. Vi anser att det är oroväckande om Götalandståg "vingklipps" och olika specialfunktioner hamnar utanför "huset". Det betyder längre beslutsvägar, mindre inflytande och mer byråkrati. Dessutom betyder det sämre möjligheter för oss som arbetar inom Götalandståg till personlig utveckling. Vi tror också att en viss del av de besparingar man tror sig uppnå kommer att att "ätas upp" av minskad effektivitet och att problem inte längre kommer att kunna lösas lika smidigt och snabbt som tidigare, vilket kan leda till förseningar och inställda tåg.
En förhandling om själva verksamhetsförändringen kommer att ske den 22/8. Avsikten är att den skall vara klar den 1/10.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar