Vi hade idag ett kortare informationsmöte med företaget (MBL enligt §19). I stort sett så fick vi väl bara reda på det vi redan upptäckt. Hela planeringen av omlopp och turer ligger långt efter och man kämpar för fullt för att hålla trafiken igång. Trafikverket meddelar dessutom nya förändringar hela tiden, vilket gör att planeringen måste göras om med kort varsel. Våra nya planeringssystem är dåligt anpassade till att göra så omfattande jobb med så kort varsel. Ett stort problem som vi påtalade är att turerna när vi får dom i telefonerna inte talar om vad man förväntas göra, gäller huvudsakligen förare. Det ligger bara som en "klumptid" med disptid. I den grafiska turlistan (som delats ut till alla i facken enligt vad vi hört) framgår fler detaljer, men vi har ju vant oss vid att jobba "papperslöst" och snarare uppmuntrats att inte lite på några papper utan strikt gå på det som dykt upp i MOP:en. Här har vi alltså en stor kulturskillnad som SJ inte kunnat hantera på ett bra sätt. Det finns också mycket fel i turerna som man inte hunnit rätta. Kolla därför dina turer noggrant och rapportera de fel du hittar till din produktionsledare (depåchef).
- Kvartstid får inte finnas.
- En arbetsperiod (arbetsdag) skall alltid vara minst 3 timmar.
- Du skall jobba max 5 timmar i sträck utan rast.
- Du skall ha max en timmes obetald tid per arbetsperiod (arbetsdag) och denna obetalda tiden skall vara samlad i en rast. Obetalda raster kan alltså inte delas upp på flera, kortare raster.
Vi kom överrens med företaget om att förarna kommer att kompenseras med ytterligare tid för att kunna sätta sig in i dom nya säkerhetsföreskrifter som nu gäller när vi fullt ut kör enligt SJ:s regelverk.
I övrigt handlade mötet mycket om hösten och vintern. Man drar nu igång en omfattande rekrytering inför den nya trafiken vi börjar köra i december. Det finns fortfarande mycket som är oklart hur alla dom nya fordonen som kommer skall hanteras, det råder extrem brist på bland annat uppställningsplatser för dom. Den nya pendeltågslinjen till Älvängen och dom nya regionaltågen till Vänersborg kommer dessutom innebära ca 150 nya tågrörelser på Göteborg C per dag. Redan idag är det ju trångt och ont om spår, och ingen på Trafikverket verka riktigt kunna svara på vilka åtgärder man kommer vidta för att klara denna trafikökningen.
Vi kommer under dom närmaste veckorna ha fler möten med arbetsgivaren om bland annat turerna. Vi har ännu inte tagit ställning till hur vi skall gå vidare med de många fel (och brott) mot kollektivavtalet som vi upptäckt. Företaget hävdar nu att man håller på att rätta till detta och att turerna längre fram kommer att konstrueras efter vårt avtal. Vi får återkomma i denna frågan när vi ser hur företaget lyckats med detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar