PLANERINGEN INFÖR SOMMAREN
Den 7/5 hade vi ett möte med vår nya planeringschef, Jan Andersson, samt våra nya turlisteplanerare PeO Hallberg och Karin Olsson. Jan och PeO har arbetat med planering och turer på SJ i många år, Karin har arbetat som besättningsplanerare på City Airline innan hon började hos oss.
PeO berättade för oss om hur SJ:s planeringssystem (RPS) fungerar. Vi går ju från ett helt databaserat program (Hastus) som i princip bara "spottade" ut färdiga turer, med varierat resultat som vi alla märkt, till ett system där man mer för hand bygger turer. Till att börja med har man kopierat in nuvarande turer för att ha något att börja jobba med, men på sikt kommer man att bygga helt nya turer från grunden. Målsättningen är turerna skall bli effektivare. Man skall så långt det är möjligt följa sitt fordon och inte hoppas runt så mycket mellan olika tåg. Man skall försöka undvika passresor och man kommer att titta på överliggningarna för att se var dom behövs bäst.
Tiden fram till 16/6 arbetar vi vidare med dom turer som gällt under våren. 17/6-1/7 är våra nuvarande turer anpassade till sommarförändringar i trafiken. Från den 2/7 är turerna helt nygjorda. Under sommaren får vi i princip leva med nya turer i stort sett varje vecka på grund de många banarbeten som förekommer.
Vissa förändringar har meddelats från Västtrafik och Trafikverket väldigt sent vilket gör att planeringen har haft svårt att hinna med. Bland annat ställs kvarts-pendlarna till Kunngsbacka in redan från 9/6 pga plattformsarbeten i Anneberg och Lindome. Detta fick man besked om bara för några veckor sedan.
Från 20/8 är det normal trafik igen och då är det meningen att vi skall ha fått helt nya turer som kommer att gälla fram till december. Man kommer försöka att behålla dom nycklar vi nu går på, men det kan också bli så att vi måste göra ett nytt gruppval om det visar sig att det blir för svårt att byta ut turerna i befintliga nycklar.
Under hösten kommer det sedan att göras en rejäl genomgång för att se vilka resurser vi behöver inför den stora trafikökningen som sker inför T13. Vi börjar ju köra pendeltåg till Älvängen (kvartstrafik i högtrafik, övrig tid halvtimmestrafik) och entimmestrafik (halvtimmestrafik i högtrafik) till Vänersborg.
Just nu arbetar man hårt med att få klart juniturerna, där vi ju skall få ett månadsbesked den 15/5.
Från ST och SEKOs sida framförde vi önskemål om att man försöker ta hänsyn till att turerna skall vara varierade och att natturerna inte blir för långa. Vi bad också företaget undersöka om det finns möjligheter för en Alingsås-grupp inför T13.
Vi bestämde att vi skall träffas ytterligare två gånger innan sommaren för att förhandla sommarens turer och turerna efter 20/8. Under hösten kommer det sedan att bli ett intensivt arbete med att göra bra turer inför T13. Företaget säger att dom vill ha ett nära samarbete med facket för att turerna och nycklarna skall bli så bra som möjligt. Vi hoppas givetvis att företaget menar allvar med detta och att vi skall få till ett bra och konstruktivt samarbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar