På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2012-04-14

SJ:S INFORMATIONSMÖTEN

Under veckan har representanter från SJ rest runt på samtliga depåer och informerat inför övertagandet. ST har varit med på samtliga möten. Vi har tagit fram ett särskilt medlemsinfo-blad som vi mailar ut till våra medlemmar och som också anslås på våra depåer. Nedan finner ni en sammanfattning om vad som tagits upp på de möten som hållits:

Allmänt: Västtrafik är väldigt nöjd med hur vi arbetar och hur trafiken fungerar. Strävan är att förändra så lite som möjligt i början för att allt skall gå så smidigt som möjligt vid övertagandet den 1/5.

Anställning: Alla tillsvidareanställda och alla med vikariat som löper över den 1/5 går med automatik över. Samma gäller eventuella provanställningar. Nya anställningskontrakt kommer att skickas ut. Timanställda kommer att erbjudas att gå över. Depåcheferna kontaktar er. Har man tjänstepension från SJ och arbetar på timmar hos oss kommer man fortsättningsvis bara få arbeta motsvarande ca 30% av en heltidstjänst.

Avtal & lön: Vårt nuvarande avtal kommer att gälla under minst ett år framöver om vi inte kommer överrens om något annat. Inga förändringar av lön eller andra villkor alltså i samband med övergången.

Semester: Årets utlagda semestrar ligger kvar. Årets semesterdagar följer med över. Hur det blir med sparad semester och komptid återkommer man med. Antingen följer det med över eller så betalas det ut i pengar på slutlönen från DSB.

Scheman & turer: Vi ligger kvar i DSB:s system fram till 16/6. Därefter går vi över till SJ:s schemasystem. Våra personalplanerare sitter kvar hos oss och arbetar precis som tidigare.

Ute på tågen: Vi fortsätter att köra för Västrafik. Det är Västtrafiks regler som gäller för biljetter, ersättningstrafik mm ombord på våra tåg. Ingen förändring alltså!

Separat bolag: Vi fortsätter att köra "våra" tåg. Det är inte aktuellt att vi skall jobba på SJ-tågen eller vice versa. Utlåningsmöjligheter mellan bolagen kan komma men är inte aktuellt nu i början.

Uniformer & Telefoner: Vi behåller nuvarande uniformer tillsvidare. SJ återkommer gällande skobidrag. Telefonerna måste vi behålla åtminstone till den 16/6 för att ha tillgång till MOP:en, kunna anmäla oss osv. Eventuellt får vi sen SJ:s telefoner för att kunna utnyttja deras system fullt ut.

Företagshälsovård: Tillsvidare Previa.

Friskvårdsbidrag: Avgörs när vi fått en VD för vårt nya bolag. SJ har nu 800 kronor om året. Gällande rabatter mm på tex SportLife får vi troligen på sikt tillgång till SJ:s avtal.

SJ:s personalresekort: Inget bestämt ännu.


Lokaler & parkering: Inga förändringar tillsvidare.

Nycklar & passerkort: Ingen förändring. Vi kommer att få passerkort så att vi även kan använda SJ:s rastlokaler.

Utbildning & instruktörer: Vi planerar våra egna utbildningar tillsvidare. Utbildningslokalerna i Herrljunga behålls. Instruktörer fortsätter i sina befattningar tillsvidare.

Säkerhetsinstruktion: Vi använder oss av DIN tillsvidare.

Datorer mm: Till en början  måste vi ha dubbla uppsättningar på våra depåer för att kunna komma åt både DSB-system (t ex Reges) och SJ-system (t ex fordonssystem). Vi kommer att få nya mailadresser.

Frågor & svar: Depåcheferna och representanter för SJ träffas varje vecka. Eventuella frågor ställer ni till depåcheferna som sen för dom vidare till SJ. En mailbox kommer att öppnas för att man skall kunna skicka frågor direkt till SJ.

Sammanfattningsvis: I praktiken händer ingenting den 1/5. Vi kör samma tåg som tidigare. Vi har samma uniform som tidigare. Det är samma regler och rutiner som gäller ombord på våra tåg som tidigare. Vi använder samma lokaler som tidigare. Ni träffar samma personer som tidigare, dvs depåchefer, personalplanerare, driftledare mm. Ni ringer samma nummer som tidigare.

För er som arbetar administrativt gäller i princip samma sak. Ni fortsätter med de arbetsuppgifter ni har och rapporterar till samma chef som idag. Driftledningen flyttar troligen till SJ:s lokaler men i övrigt inga förändringar vad gäller lokaler. Vi byter till SJ:s fordonsledningssystem den 1/5 och planeringssystem den 17/6. Utbildning för dom skall arbeta i dessa system kommer att ske så snart som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar