På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2014-02-04

Den 29/1 hade vi årets första förhandling med företaget. Förhandlingen gällde Mystery Shoppers. Det har förekommit Myster Shoppers sedan september förra året och vi hade påpekat att detta inte var förhandlat (den tidigare förhandlingen gjordes med DSB Väst). Vi reserverade oss i denna förhandling mot användandet av Mystery Shoppers. Vi ansåg inte nyttan är tillräcklig och att företagets skäl till att fortsätta anlita Mystery Shoppers inte är tillräckligt starka.

Efter förhandlingen hölls ett allmänt informationsmöte då företaget informerade om aktuella händelser:

Övertiden för 2013 gicks igenom.

På rekryteringsfronten pågår bland annat rekrytering av ytterligare ca 10 förare till Göteborg. Dessutom behövs vikarier till korttidsplaneringen och fordonsplaneringen.

Lite allmänt gällande utbildningar diskuterades. Företaget har för avsikt att börja använda ett system som SJ AB använder för att lägga in alla utbildningar mm, kallat Kompassen. Här kommer man sen själv kunna se vilka utbildningar man gått och det kommer finnas möjlighet att genomföra i interaktiva utbildningar bland annat. Man arbetar vidare på att ge alla förare i Göteborg Regina-utbildning, prioritet just nu är att alla som anställdes förra året skall få den så snart som möjligt. Vi ställde en fråga gällande X61-utbildning för förare i Borås och Uddevalla, men det finns inga beslut om detta då det är flera andra utbildningar som måste genomföras, JTF och fordonsrepetition bland annat.

När det gäller rutiner för tjänsteresor så är det tillsvidare att resa i uniform som gäller (skall kompletteras med ett förarkort som är beställda, ombordarna har redan). Reser man till utbildningar eller andra möten skall det finnas biljetter att få ut hos produktionsledarna, alternativt lägger man ut och skriver reseräkning.

På fordonssidan pratades det bland annat om dom nya rutinerna vid fordonstvätten och läsplattorna som skall delas ut till förarna.

Företaget informerade om förutsättningarna inför nya anbudet gällande Västtrafik. Anbuden skall vara inlämnade den 13/6 och 15/10 skall Västtrafik lämna besked om vem som får trafiken (blir vår arbetsgivare) från 13/12 2015.

Företaget kommer att begära en förhandling gällande rutiner för sjuk- och friskanmälan.

Vi hade ställt en fråga gällande de samtal vissa haft om försäljningsstatistiken som man tar ut från TechPay. Vi ansåg att man borde informerat om att man skall börja använda denna i förväg och förhandlat det med oss, men företaget ansåg inte att man har någon skyldighet att göra detta.

Nästa allmänna informationsmöte hålls i mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar