Från och med 1 oktober ska vi åter gå på våra nycklar. Turlistekonstruktörerna har strävat efter att dessa ska se ut som de gjorde i våras men p g a en rad förändringar i turerna får vi räkna med en del förändringar även i nycklarna. Sedan nycklarna gjordes har vändningarna i Kungsbacka och Vänersborg ändrats, Åmål-turen blir en överliggning med tidigare ankomst och vi har ett nytt avtal. Vi har också förändringar i personalsituationen på vissa orter, samt att det planeras för en del utbildningar i höst, bl a ska förarna i Falköping få X61-kompetens. Att Nässjös förare ej ska köra pendeltåg från 1 oktober påverkar också turerna. Förslag till turer och nycklar som skall gälla från 1/10 har skickats ut till arbets- och turlisteombuden på respektive åkstation. Kontakta någon av dom om du har frågor eller funderingar kring höstens turer.
Förra måndagen genomfördes det första mötet angående våra arbetstider för T14. En arbetsgrupp har slagit sig samman för att försöka skapa turer och nycklar som är så humana som möjligt. Denna grupp består av representanter från arbetsgivare, SEKO och ST. Gruppens första uppgift blir att sätta samman en enkät som ska skickas ut till all åkande personal, där frågor ställs om hur personalen vill arbeta. Nyfikenhet råder kring om det finns de som kan tänka sig jobba nätter, en eller flera i veckan. Kanske finns det några som vill jobba fler helger än i dagsläget. Kommer det finnas intresse för arbete i ”personalpoolen” (råskubb) mm. Vi kommer fortlöpande hålla er uppdaterade med hur arbetet fortskriver. Har ni frågor, funderingar eller förslag kring turer och nycklar så kontakta Hannes Nilsson eller Anna Ottosson som är de som sitter med i gruppen för ST:s räkning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar