Den 4/9 hölls höstens första allmänna informationsmöte (MBL
19) med företaget. På detta möte gick man bland annat igenom ekonomiska frågor.
Västtrafik har ett sparbeting på sig inför nästa år, men vi vet fortfarande på
vilket sätt det kan påverka oss och vår trafik. Man gick även igenom sommarens
övertid, som enligt företaget legat på en ganska acceptabel nivå, och ungefär som
förväntat med hänsyn till semestrar mm.
Det pågår rekrytering av förare till Göteborg och Borås och tågvärdar
till Göteborg. Planeringsavdelningen har fått en ny chef, Linda Goldbach, som
närmast kommer från försäljningsservice vid DSB Sverige. Man gick igenom
planeringsförutsättningarna inför T14. Den nya tidtabellen skall vara klar i
mitten av september, och därefter kan planeringen av omlopp och turer
påbörjas. På utbildningsfronten så
kommer alla att få genomgå en evakueringsutbildning under hösten. Det kommer
att utbildas fler AGS i Göteborg, Borås och Uddevalla. En interaktiv (vi dator)
miljöutbildning kommer också att genomföras. Förarna i Falköping kommer
dessutom få X61-utbildning.
Det hölls även ett centralt skyddskommittémöte den 4/9. På detta möte tog man bland annat upp
hot- och våldsproblematiken. Det kommer att genomföras utbildningar i bland
annat kundpsykologi och personligt skydd. Överfallsalarm skall installeras i
mobilen igen. Dessutom framhölls vikten av att rapportera vad som händer och
polisanmäla i de fall man utsätts för hot- och våld. Insatser görs tillsammans
med Ale kommun kring problemen med stöket på Ale-pendeln. Säkerhetsavdelningen
arbetar för en hastighetssänkning i Tanum till 40 km/h pga tidigare händelser
där i samband med tågmöten (för hög fart när man skall in på sidospåret). I
samband med ombyggnaden av Göteborg C hamnade en del signaler på ett sätt som
gör det svårt att se dem. Även detta arbetar man med Trafikverket för att rätta
till. En arbetsgrupp är tillsätt för att göra lokalen i Göteborg trivsammare
och det finns även pengar avsatta för detta.
Det har pågått ett intensivt arbete med att få klart turerna
och nycklarna som skall gälla från 1/10. En slutlig förhandling hölls i torsdags (den
12/9) och i stort är vi nu överens med företaget. Det finns fortfarande en
viss oenighet hur pausbegreppet på pendlarna skall tillämpas. Det har också
kommit fram synpunkter på att det är kort om tid i vissa fall när man skall
byta fordon på Göteborg C, men arbetsgivaren hävdar att det görs för att spara
personal under ”peak”-tid och att dessa byten dessutom innebär att man kan få
en större variation i turen.
Klargöringstiden för X61 kommer troligen att bli kortare, men här vi
fortfarande inte överens med företaget om exakta tider. I övrigt inga
förändringar när det gäller ”kringtider”. En nyhet som kommer att dyka upp är turer med
”vila”, som det nya avtalet ger möjlighet till. Man kan alltså i vissa fall få
en tur som börjar ganska tidigt som ändå kan göras ganska lång genom att ett
uppehåll, med tillgång till rum, läggs in i turen.
NYA LÖNER
I fredags (den 13/9) hade vi en första förhandling kring
lönerevisionen för 2013. Det nya avtalet gäller ju från 1 april, så vi är
ganska sent ute. Mötet kom även att handla om en del avtalsfrågor där det
uppkommit en del frågetecken. Vår uppfattning är att inte krångla till själva
revisionen för mycket, eftersom det nu gått så lång tid sedan det nya avtalet
började gälla. Vi fick ett förslag från företaget som vi kommer att behandla i
styrelsen. Ett nytt möte är inbokat den 4/10 då vi förhoppningsvis kan komma
överens om såväl lönerevisionen som eventuella kompletteringar av avtalet. Ni som har individuella löner skall ha haft, eller kommer att ha ett lönesamtal med er chef.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar