MBL och turlisteförhandling
I fredags (7/6) hade vi ett allmänt informationsmöte med företaget. Vi gick bland annat igenom det ekonomiska läget. Som en del säkert redan läst i pressen så har Västtrafik "ont om pengar", och planerar för prishöjningar till hösten. Även Götalandståg kan komma att drabbas på olika sätt, och man tittar nu på vilka besparingar som kan göras inom företaget.Vi fick även siffror på övertiden för 2012. Dessa har varit kraftigt försenade på grund av problem med sammanställningen under den tiden vi låg kvar i DSB:s planeringssystem men SJ redan hade tagit över verksamheten. Övertiden "nollställdes" i och med att SJ tog över 1/5 men trots det har vissa arbetat mer än tillåtna 200 timmar.
På personalsidan har nu samarbetet med ProTrain avslutats och förarna från Liselott Lööf fasas snart ut också. De inlånade förarana från Green Cargo finns kvar till årskiftet.
Det finns nu en Produktionsledare i beredskap som Trafikledningen kan kalla in vid t ex stora trafikstörningar eller liknande.
Mystery Shoppers undersökningar kommer att återupptas till hösten, och göras på samma sätt som under DSB-tiden, det vill säga att ett företag hyrs in som skickar ut anomyma "resenärer" som gör bedömningar av servicen omborden.
Vi diskuterade igenom utbildningsbehov. Detta är ett område som kan drabbas av besparingar,se ovan. Vår uppfattning är att alla så snart som möjligt skall ha komplett fordonsutbildning, dels för variationens skull och dels för att vi tror att detta är mest effektivt för att bedriva trafiken. Företaget planerar just nu bara för att Falköping skall få X61 utbildning och det finns inga konkreta planer för Regina utbildning. Vi har alltså en avvikande uppfattning i denna frågan som vi påtalat för företaget. Övriga utbildningar som planeras (beroende på hur mycket pengar man kan få loss) är brand/evakuering och konflikthanering för ombordare.
När det gäller ändringar i veckobeskeden så är det personlig kontakt som gäller. Detta skall nu även ha meddelats personalplaneringen. Inga lappar i facken alltså! När man går på semester och man inte har hunnit få någon tur när man skall börja jobba igen skall planeringen lägga ut en reservtur innan man går på semester om man inte vill bli störd under semestern eller själva hålla koll på månads- och veckobeskeden på intranätet.
Lönen kommer att justeras till SPÅRA SJ:s nivå. Ett särskilt brev om detta kommer att skickas ut.
Det har kommit in synpunkter att det ofta är fullt på personalparkeringen. Företaget skall undersöka om vi kan få fler platser. Det är går inte att få fler platser i garaget, så i så fall kommer det att bli någon annanstans i närheten av centralen.
I fredags (7/6) hade vi även ett möte om sommarens turer. Vi påpekade en del fel vi upptäckt och ifrågasatte också vissa turer som vi tycket var för "kompakta", med raster på precis 30 minuter. I övrigt ser det ganska ok ut, med ganska korta tidiga turer och lite längre dag- och kvällsturer. På Bohusbanan blir det sommartrafik från 16/6 med ökad trafik och bland annat ytterligare en överliggning i Strömstad. På övriga linjer börjar "sommaren" 1/7, med trafikneddragningar. Kvartspendlarna dras in och på kvällarna och helgerna blir det i vissa fall entimmestrafik. Vänersborgstågen får längre tid för vändningarna. På Alingsås kör vi under sommaren bara X61. Inför hösten återgår Kungabackapendlarna till femminuters vändningar i Kungsbacka. X31-orna försvinner, vilket medför att det blir färre överliggningar för Göteborgsförarna i Uddevalla. Höstehs turer är dock inte klara ännu så vi återkommer med mer information om dessa. Tanken är schemagrupperna skall bestå, men vissa turer kan alltså komma att ändras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar