På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2013-03-28

Som de flesta vid det här laget säkert känner till kommer SJ Götalandståg AB att bli ett eget affärsområde inom SJ AB. Verksamheterna skall bedrivas separat (på önskemål av Västtrafik) och det är inte aktuellt att blanda trafiken med den som körs av SJ AB idag.

Verksamheten i SJ Götalandståg AB avvecklas den 31/3 och förs in i SJ AB. Man hanterar detta som en verksamhetsövergång enligt LAS 6b. Alla medarbetare förs alltså med automatik över till SJ AB om man inte själv säger till att men inte vill följa med över.

SJ AB erbjuder ett löneskydd i form av ett personligt tillägg under ett år. Man får alltså behålla den lön man har idag i ett år, sedan vet vi inte vad som händer. Inga andra förmåner följer med över, såsom extra fridagar mm för dom som gått på gamla DSB-avtalet.

Arbetsgivarens uppfattning är att det är SPÅRA SJ (SJ:s kollektivavtal) som gäller från den 1/4. Detta är företagets uppfattning. Vi anser inte att det med den korta tid som återstår till övergången finns möjlighet att reda ut om detta verkligen är korrekt. Det kan lika gärna visa sig vara Branschavtalet eller DSB-avtalet, eller kanske inget avtal alls. Vår VD hävdar ju att Branschavtalet är uppsagt.

SPÅRA SJ är ett riktigt dåligt avtal för den typen av trafik som vi kör:
  • Arbetsperioden kan vara upp till 12 timmar.
  • Det finns inga begränsningar på tidig tjänst.
  • Varje arbetspass skall vara minst två timmar långt, men i övrigt finns inga begränsningar på hur mycket obetald tid det får finnas i turen.
  • Arbetsperioden får bara delas upp i två arbetspass, men det är bara obetald tid som avgränsar ett arbetspass. Ger man en betald rast kan man alltså sträcka ut turen rejält. Fortfarande gäller dock att man bara får arbeta fem timmar i sträck. 
  • Kvartstid kan förekomma, men då skall man ha tillgång till rum. I annat fall skall det vara fullt betalt.
  • Det finns inte reglerat hur sent dom får ändra en tjänst, men nu har alla rätt till tidförskjutningstillägg.
Både SEKO och ST har reserverat sig mot arbetsgivarens beslut och fört frågan vidare till central nivå. Våra förbund kommer att detaljgranska denna manöver för att se att allt verkligen gått rätt till. Man kommer även kräva förhandlingar med SJ gällande de många förmåner från gamla DSB-avtalet som plötsligt "dribblades" bort. Detta är alltså inte slutet på de förhandlingar vi fört under en lång tid, utan nu kommer dessa att fortsätta, fast inom SJ AB och på en högre nivå. Det är viktigt att vi alla fortsätter att kämpa på och står enade. Företaget är på defensiven och tar till det ena efter det andra desperata knepet.

Enligt vår VD:s mail så är Branschavtalet uppsagt. Detta har vi inte fått bekräftat. I vilket fall som helst så går Branschavtalet ut den 31/3 och kan sen sägas upp med sju dagars varsel. Det faktum att företaget nu fört in oss i SJ AB och hävdar att man tillämpar deras avtal betyder inte att våra möjligheter att agera har minskat.  Vår uppfattning är att förbunden är beredda att ta en strid för våra villkor om det behövs.

Även om SJ Götalandståg försvinner den 31/3 och vi plötsligt arbetar inom SJ AB så har vårt förbund tillsammans med ST på SJ AB bestämt att ST Västtågen tillsvidare fortsätter att verka inom det nya Affärsområde som bildas för den verksamhet som bedrivs inom Götalandståg. Vi kommer alltså att ha fullt förhandlingsmandat i de frågor som berör våra medlemmar och kommer ha insyn i de förhandlingar mm som kommer att ske på central nivå och som berör våra medlemmar. Hur vi skall organisera oss på lite längre sikt får visa sig när vi ser hur allt utvecklar sig.

Det är extremt dålig tajming av företaget att komma med den här typen av besked precis innan en helg, men det är tyvärr ofta så stora företag beter sig.

Vi vill i alla fall passa på att önska alla våra medlemmar och övriga läsare en trevlig påskhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar