På gång

Nyfiken på oss? Funderar du på att bli medlem? Du hittar information om oss och kan ansöka om medlemmsskap on-line via länkarna till höger! Har du frågor, så tveka inta att kontakta någon ur styrelsen.

2012-05-31

TURER INFÖR SOMMAREN FORTS ...

Den 30/5 träffade vi företaget för en formell förhandling angående sommarens turer. Vår utgångspunkt har varit att alla turer från den 17/6 (när vi går över till SJ:s planeringssystem) skall följa vårt kollektivavtal. De undantag som vi tidigare gjort med DSB Väst anser vi inte längre giltiga, eftersom vi bytt arbetsgivare. Företaget har fortsatt att konstruera turerna utifrån dessa undantag, vilket vi alltså inte kommer att acceptera.

De undantag vi gjort gäller pausregeln på pendeltågen, där vi "tänjt" lite på gränsen för när vi skall har rätt till paus för att kunna köra två Alingsås med snabbvändning i Göteborg under högtrafik. Som motkrav har vi då haft att inga raster skall läggas i Alingsås. Vi har gått med på att godta detta undantag även med vår nya arbetsgivare under förutsättning att vi kommer överrens om övriga detaljer kring våra turer.

Det andra undantaget vi gjort gäller hur många arbetspass man får ha under en arbetsdag. Enligt avtalet så skall en arbetsdag bestå av två arbetspass, med en obetald rast emellan  som maximalt får vara en timma (resten av tiden är betald om rasten är längre). Vi har enligt ett avtal med DSB Väst i vissa fall gått med på att arbetsdagen får innehålla tre arbetspass, med en betald och en obetald rast. Detta har huvudsakligen gällt på ytterdepåerna och under vissa förutsättningar för ombordpersonalen i Göteborg. Här är vi inte överrens med vår nya arbetsgivare hur dessa regler skall tillämpas. Vi har i princip inget emot att en arbetsdag innehåller tre arbetspass, men vi har krävt att få se turerna först och godkänna dom för att säkerställa att dom blir någorlunda varierade och att dom inte blir extremt långa. Detta är extra viktigt när det gäller renodlade pendelturer i Göteborg och nattjänster. Vi har därför sagt nej till ett generellt godkännande av arbetsdagar som innehåller tre arbetspass. Vi avvaktar nu hur arbetsgivaren vill gå vidare i denna fråga.

Vi kan rent allmänt konstatera att planeringen verkar väldigt försenad. Vi har fortfarande inte fått se några kompletta turer som skall gälla från 17/6 och från 1/7 har vi överhuvudtaget inte ens sett några förslag till turer.

Som vi tidigare nämnt så klarar SJs planeringssystem inte av att hantera vårt kollektivavtal utan planeringen måste göras helt manuellt. Detta innebär att planeringen uppenbarligen blir väldigt tidskrävande och vi ifrågasätter ju också hur man säkerställer att allt blir korrekt när man är så beroende av ett rent manuellt system.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar